از زیباشناسی تا زیباییشناسی
نویسنده
چکیده مقاله:
در حالی که اغلب منابع منتشر شده در مورد زیباییشناسی، وجه فلسفی آن را مورد توجه قرار داده، کدام زیباییشناسی به کار هنرمندان میآید؟ این سوال همچنان بلاپاسخ مانده است. فیلسوفان و هنرمندان، از دو منظر به زیباییشناسی توجه میکنند. برای فیلسوفان آثار هنری شواهد غیرمتقنی است که میتواند به لحاظ روانی و برای روشن شدن بحث نظریههای فلسفی را پشتیبانی کند. در حالی که نمونههای هنر برای هنرمند، الگویی است که با شناخت آنها میتواند پیشاپیش از نتیجه تولید اثر هنری خود با خبر شوند. این مشکل اگر چه جهانی است اما در ایران حال خاص خود را دارد.زیباییشناسی در آموزش هنر ایران مظلوم واقع شده است. فیلسوفان ایرانی، گوهر زیباییشناسی را به خانه خود برده و ناتوان از تأمین نیازهای هنرمندان همچنان مانع اصلی در الهامگیری روشمند هنرمندان از تجربه زیبا آفرینی تمدن بشریتند. در میان هزارها واحد درس در رشتههای مختلف هنر، جای خالی ارزیابی زیباشناسانه تاریخ هنر به روشنی پیداست؛ و معدود درسهایی که در دوره دکتری به آن میپردازند، به تسخیر فلاسفه درآمدهاند و بحثهای ثقیل آنها تأثیر چندانی بر فرآیند خلق آثار هنرمندان ندارد.در سوی دیگر تحولات چند دهه آموزش هنر در ایران، علیالخصوص تلاشهایی که در دوره انقلاب فرهنگی دهه 60 و اخیراً در شورای تحول صورت گرفته، علیرغم آن که هویتمند کردن دروس و کاربردی کردن آنها در قبال مسایل بومی ایران را به عنوان هدفهای اصلی خود عنوان کردهاند، هیچ نگاه معنی داری به مقوله زیباییشناسی در هنر نینداخته است.نقد هنر نیز در همه رشتهها، اگرچه باید قبل از هر معیار دیگری سراغ تحلیلهای زیباشناسانه برود، کمتر این صبغه را دارد. تحلیل مضمون، نقدهای سیاسی و جامعهشناسانه و پس از آنها کشف تأثیرپذیری از آثار هنرمندان دیگر بیشترین توجه منتقدان را به خود جلب میکند. در حالی که نقد هنری باید قبل از هر چیز ناظر به ارزیابی زیباشناسانه اثر باشد و ابعاد دیگر هنر در پرتو آن تفسیر شوند.تقلید صورت، آفت دیگری است که در غیاب دانش زیباشناسی هنرمند بر اثر او وارد میشود. رشد رسانهها و امکان قرار گرفتن آنی در کانون خبرهای هر فعالیت هنری به سیلی میماند که هر ناظری که پای محکمی بر زمین نداشته باشد را با خود میبرد. شباهتهای روزافزون آثار هنری و سرقتهایی که خبر آنها دیگر عادی شده نتیجه جریان بی وقفه اطلاعات است که در جهان جاری است. آنچه که ملتها تحت عنوان هویت دنبال میکنند تا در سیل خانمان برانداز جهانی سازی قربانی نشوند، بدون لوازم ضروری آن به دست نمیآید. هویت، به منزله قواعدی که در تاریخ فرد و جامعه، هنرمند را پدید آورده، از لابلای مباحثی همچون زیباییشناسی است که شناخته میشود. هویت محصول گونهگونی رفتار انسانهاست در تعامل با محیط و تاریخ که کیستی آنها را میسازد. از جمله عناصر هویتساز، سلیقه آنها در مواجهه با صورت محیط است که فهم آن در عالم زیباییشناسی مستتر است. بدون شناخت چیستی و چرایی امر زیبا در نظر یک قوم نمیتوان انتظار تداوم هویت او را داشت. از این رو علیرغم تأکید و اصرار بسیار برای هدایت جریانات فرهنگی و هنری به سوی گزینههای هویتمند چیز زیادی حاصل نشده است. نظام آموزشی هنر، در همه رشتهها، وظیفه دارد برای جلوگیری از هویتیابیهای تصادفی یا متأثر از رسانهها درسهای زیباییشناسی هنر (و نه فلسفه هنر) را تدوین و در سطوح مختلف به اجرا گذارد. یک تجربه از این تلاش در چارچوب درس دکتری معماری منظر دانشگاه تهران برنامهریزی و اجرا شد که 5 مقاله این ویژه نامه محصول آن است. تفاوت موضوعی و روشهای مطالعه در هر یک از 5 پژوهش انجام شده حاکی از گستردگی و عمق اثر زیباییشناسی در اقدامات مختلف هنری است. موضوع مقالهها عبارت است از سلیقه ساکنان بافت فرسوده در نوسازی نمای خانههایشان؛ زیباییشناسی منظر آسمان در ایران دوره سنت و جهان معاصر، تأثیر الگو در زیباشناسی پروژههای معماری منظر دانشگاه تهران، زیباییشناسی مداخلات مدیریت شهری در خیابان زند شیراز و زیبایی عناصر گیاهی در مینیاتورهای شاهنامه طهماسبی. دامنه مطالعات مذکور که 5 زمین متفاوت را در بر گرفته حاکی از ظرفیت عمیق مبحث زیباییشناسی برای انجام تحلیلها و ارزیابیهایی است که علاوه بر آموزش، به روند طراحی و مدیریت نیز کمکهای بسیاری میرساند. روش مطالعه آنها در سه گام اصلی تنظیم شده است : تشخیص مصادیق زیبا در هر موضوع، تحلیل چیستی زیبایی در هر کدام و استنتاج چرایی زیبایی در موضوعات مورد مطالعه. این روش میتواند اطلاعات مفیدی برای تولید یا مدیریت امر هنری را در اختیار قرار دهد.
منابع مشابه
از زیباشناسی تا زیباییشناسی نمای ساختمانهای مسکونی منطقه 17 شهرداری تهران
فرایندکشف رابطه میان اشیا و حوادث و درک نسبت آن ها با هم منتهی به تولید معنا میشود. در فرایند تولید معماری به مثابه هنر، زیبایی آفریده میشود. هنگامی که انسان با اثر زیبا مواجه میشود، میتواند با بررسی و تحلیل و بازخوانی آن اثر به قواعدی که منجر به تولید اثر زیبا شده پی ببرد. در این تحقیق، اثر زیبا، معماری ساخته شده توسط مردم ساکن منطقه 17 شهرداری تهران است. منطقه 17 از جمله مناطق مهاجرپذیر ش...
متن کاملزیباییشناسی کلام وحیانی قرآن کریم
چکیده زیباییشناسی از مباحث بنیادین و اساسی است که پیدایش آن به افلاطون و پیش از او برمیگردد و تا امروز نیز با آرای متفکران و صاحبنظران معاصر غربی و اسلامی به حیات خود ادامه میدهد. هنر دینی نیز یکی از انواع کوششهای فکری است که برای درک و دریافت حقیقت هستی صورت میگیرد. از آنجا که قرآن کریم بهعنوان بزرگترین معجزه مکتوب، از جنبههای مختلف قابل بررسی است، در مقاله حاضر، در گسترهای ا...
متن کاملسینما از نگاه زیباشناسی افلاطون و ارسطو
نزد فیلسوفان یونان باستان، آنچه امروزه بدان هنرهای زیبا یا هنرهای نمایشی میگوییم دارای فرایندی تقلیدی یا محاکاتی است؛ کنش تقلید و داوری دربارة آثار هنری تابع قوانین و معیارهایی بوده است. سینما را نیز میتوان در زمرة هنرهای تقلیدی بهشمار آورد. در این جستار به بررسی دیدگاههای دو فیلسوف دنیای قدیم، یعنی افلاطون و ارسطو، میپردازیم. بنابراین، نخست امکان اخذ نظریه یا فلسفهای در خصوص سینما را در ...
متن کاملدگرگونی در زیباشناسی آذینبندی
گذشته عنصر زمان و رویداد نقش اصلی را در نورپردازی و چراغانی شهرها بازی میکرد، امروز ولی عنصر مکان و فضا نقش بیشتری را در نورپردازی شهر ایفا میکند. در واقع چراغانی به عنوان رسمی دیرین در فرهنگ ایران به بزرگداشت زمانهای خاص معطوف بوده، در حالی که امروز نورپردازی به تزئین مکانهای خاص میپردازد. چراغانی نیمه شعبان در مقابل نورپردازی بناهای خاص نمونههای این دو رویکرد بشمار می رود. مجله «منظر»،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 18
صفحات 3- 6
تاریخ انتشار 2018-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023